Goed drinken. Hoeveel en hoe vaak?

TOURTIP. GOED DRINKEN, HOEVEEL EN HOE VAAK?

Ga je tijdens de zomervakantie een aansprekende col beklimmen? Leer jezelf aan heel regelmatig te drinken. Zeker bij fietsen in warme temperaturen is goed drinken cruciaal. Een vochttekort is van substantiële invloed op de prestatie.

Uit: Ik, de wielrenner
Zorg voor je vertrek dat je een bidon water hebt gedronken. Tijdens de tocht moet je je vochthuishouding op orde houden. Daarnaast is water belangrijk om je voedsel snel te verteren. Dus zorg ervoor dat je goed blijft drinken. Wacht niet tot je boven bent of tot je een bepaald aantal kilometers heb afgelegd. Beloon jezelf niet met een slok water, maar leer jezelf aan tijdens het fietsen te drinken. Vooral in de klim.

Neem ieder kwartier een paar grote slokken. Probeer minimaal 500 ml per uur te drinken – een dorstlesser of sportdrank met mineralen. In warm weer tot 1 liter per uur.

Drink na de klim of tocht je bidon leeg, of neem een paar glazen water. Na zware inspanning of lange inspanning is het goed om binnen het half uur goed te eten. Koolhydraatrijke en eiwitrijke voeding en daarnaast de aanvulling van vitamines, mineralen, antioxidanten en elektrolyten in de vorm van een goede isotone drank. Dit zorgt voor een sneller en beter herstel. Ook een donkerbruin biertje is goed voor het herstel na een lange en intensieve tocht.